Většina řidičů už to alespoň jednou zažila. Od vozidla jedoucího před Vámi odlétne kamínek tak nešikovně, že Vám trefí čelní sklo a zanechá za sebou menší či větší prasklinu. Jak se v takové situaci zachovat? Je povolena jízda s prasklým čelním sklem a je vůbec možné s prasklým čelním sklem vůbec pokračovat v jízdě? Kdo Vám zaplatí opravu skla? Kdy je možné sklo opravit a kdy už je nutná výměna? Všechny tyto informace se dočtete v následujících odstavcích.
Je povolena jízda s prasklým čelním sklem?
Zákon je v tomto ohledu poměrně striktní. Stanovuje, že není možné jezdit vozidlem s prasklým čelním sklem ve stírané ploše (v dosahu stěračů), pokud je prasklina širší než 20 mm. S takovouto prasklinou ve skle je možné už pouze nouzově dojet domů nebo do servisu.
Za jízdu s prasklým čelním sklem Vám hrozí pokuta ve správním řízení až 10 000 Kč a 5 trestných bodů. Vše ovšem bude záležet na okolnostech a benevolenci policie. Pokud nebudete mít „pavouka“ přes půlku čelního skla, tak můžete počítat spíše s blokovou pokutou ve výši pár set korun.
Pokud je prasklina mimo stíranou plochu, tak je s ní možné legálně jezdit. Jak se ale dočtete v dalších odstavcích, není dobré opravu skla odkládat. Prasklina se totiž může postupem času rozšiřovat, což znemožní případnou možnost pouhé opravy skla a budete ho muset místo toho nechat celé vyměnit.
Co dělat, když sklo praskne?
Oprava nebo výměna
V některých případech není nutné v případě prasknutí čelní sklo měnit celé, ale postačí pouze jeho oprava scelením. Scelení je technika, kdy se z praskliny vysaje vzduch a vyplní se bezbarvou pryskyřicí, která má stejný index lomu světla jako sklo.
Oprava je možná v případě, že je prasklina menší než 4 cm v průměru. Zároveň se musí prasklina nacházet dál než 7 cm od okraje skla. Pokud je totiž blíž, tak hrozí zvýšené riziko prasknutí celého skla. Dále není možné sklo opravit scelením, pokud se prasklina nachází v zorném poli řidiče. To si můžeme představit jako kruh o průměru 30 cm uprostřed skla na řidičově straně.
Kdo výměnu zaplatí?
Zde existuje několik možností. Pokud znáte viníka, můžete se s ním pokusit domluvit na nahlášení škody z jeho povinného ručení. To je ovšem většinou problematické, protože by musel sám uznat vinu. Jinak mu ji není prakticky nijak možné dokázat. V praxi je tak plněno z povinného ručení viníka opravdu výjimečné.
Nejlepší možností je tedy mít sklo pojištěné. Pojišťovny nabízejí připojištění skel jak k povinnému ručení, tak k havarijnímu pojištění. U jednotlivých pojišťoven se produkt mírně liší. Většinou se však u osobních vozidel pojištění vztahuje na všechna obvodová skla. Naopak se nevztahuje na střešní a panoramatická skla. Pokud si pojištění skel sjednáváte k havarijnímu pojištění, tak většinou uzavírá s nulovou spoluúčastí. Pokud si pojištění sjednáte k povinnému ručení, bývá již zpravidla spoluúčast sjednána. I tak ovšem při opravě nebo výměně skla výrazně ušetříte oproti tomu, když žádné pojištění mít nebudete.
Pokud pojištění skel ještě nemáte a chtěli byste si ho sjednat, stačí vyplnit náš interaktivní dotazník nebo nás kontaktovat pomocí chatbota zde na webu. Naši specialisté Vám rádi poradí a vyberou s Vámi produkt, který Vám bude nejvíce vyhovovat.
V případě, že budete výměnu rozbitého skla kompletně hradit ze svého, tak můžete u standardních skel počítat s částkou mezi 5 až 15 tisíci korunami. U dražších aut to může být klidně i více. Dnešní auta mají ve sklech navíc další funkce, jako je vyhřívání, dešťový senzor či zabudované kamery. Cena takových skel se díky tomu může vyšplhat ještě výše.
Oprava bývá výrazně levnější. Záleží na velikosti praskliny. Většinou se však vejdete do částky 1 000 Kč.
Doporučení při prasknutí skla
V případě, že zjistíte, že máte na skle prasklinu, jednejte co nejrychleji. Je důležité pokusit se zabránit průniku nečistot do praskliny a jejímu rozšiřování. Pokud tak neučiníte, vystavujete se riziku, že místo opravy skla bude nutná jeho výměna.