Kdo je zodpovědný za auto?
Dnes je to zatím velmi jednoduché. Za auto je zodpovědný jeho řidič. Představte si však, že za volantem žádný řidič není. To, co ještě nedávno znělo jako naprostá utopie, se dnes pomalu, ale jistě stává skutečností. Již dnes některá auta nepotřebují k určitým úkonům řidiče. Jsou to například automatické hlídání jízdy v jízdním pruhu, automatické parkování a další. Kdo ale bude zodpovědný za vozdilo v případě, že se bude řídit úplně samo? Podle současné logiky by mělo být auto, jako řidič, zodpovědné samo za sebe. Přeneseně tedy samozřejmě jeho výrobce. To je z hlediska pojištění více než problematické.
Tesla, americký výrobce elektrických automobilů, začal v nedávné době v tichosti na asijském trhu prodávat pojištění jako součást auta. Tento krok má za cíl zohlednit skutečnost, že autopilot dělá auta značky Tesla mnohem bezpečnější.
Tesla míní, že pojistné by mělo být přizpůsobeno bezpečnosti auta. Od doby, kdy se do aut Tesla v roce 2015 začal instalovat autopilot, poklesla míra nehodovosti těchto aut o 40 %.
Tesla tímto ukazuje, že odpovědnost za auto by mohl převzít ten, kdo vyrobil a naprogramoval počítač, který auto řídí. A to je právě jeho výrobce. Avšak nehoda vozu Tesla S z května 2016 ukazuje, že při současné míře autonomnosti řízení nemůže být počítač plně zodpovědný za řízení auta. Řidič tehdy jel v režimu autopilota. Na křižovatce před ním začalo nákladní vozidlo zahýbat doleva. Tesla však nereagovala bržděním, ale pokračovala nezměněnou rychlostí v jízdě. Podjela nákladní vůz a narazila do sloupu elektrického vedení vedle silnice. Řidič nehodu nepřežil. Několik měsíců trvající vyšetřování ukázalo, že auto nedokázalo rozeznat bílou plachtu návěsu oproti velmi světlé obloze v pozadí. Výsledek vyšetřování byl, že vozidlo není zodpovědné za nehodu, protože řidič měl plno času brzdit (7 vteřin). Závěr vyšetřovací komise také byl, že není možné plně spoléhat na to, že auto samo zabrzdí.
Počet nehod rapidně poklesne
V budoucnosti se skoro jistě autonomizace dostane do stádia, kdy se vozidla obejdou zcela bez řidiče. Jestliže legislativy států provoz těchto automobilů na svých silnicích povolí, tak velmi pravděpodobně významně klesne počet nehod.
To pro pojišťovací společnosti bude znamenat, že budou muset od základu změnit systém pojištění aut, který známe ze současnosti. Vzniká zde totiž předpoklad, že omezení počtu nehod = nižší pojistné. Zpočátku je však možné, že si za pojištění autonomního vozidla naopak připlatíte. To hlavně kvůli předpokládaným počátečním vysokým cenám těchto aut a drahým servisním nákladům.
I když firmy jako Google nebo Ford již v současnosti testují zcela autonomní auta, tak ještě nějakou dobu potrvá, než si ho budete moci pořídit i do své garáže. Všichni tak mají čas se na přicházející změny náležitě připravit.
Stejně tak i my v Modul Servisu. Vaše auta se bez řidiče prozatím bohužel neobejdou, ale díky nám můžete výrazně ušetřit na jejich pojištění. Kontaktujte nás a naši odborníci Vám nabídnou ty nejlepší ceny.
[ninja-popup id=3131 autoopen=true]