V České republice zemřelo v roce 2017 kvůli nepozornosti na silnicích 65 lidí. Z nich nezanedbatelná část vinou používání mobilních telefonů. Podle statistik telefon za jízdy používají až dvě třetiny všech řidičů. Někteří telefonují, někteří píšou textové zprávy a někteří dokonce fotí nebo natáčejí video. Je ale opravdu používání mobilního telefonu za volantem opravdu tak nebezpečné, jak se tvrdí?
Odpověď je jednoduchá – ano je. Existují stovky průzkumů prováděných po celém světě, které jasně dokazují, že používání mobilních telefonů během jízdy je velmi nebezpečné. A nutno taky říct, že velmi rozšířené.
Telefonování a hlavně psaní zpráv za volantem je závažný problém především mezi mladými lidmi, ale nejen mezi nimi. Průzkumy ukázaly, že řidiči, kteří se věnují za jízdy svému telefonu, mají sníženou vnímavost okolí a je pravděpodobnější, že se neudrží ve svém pruhu. Představte si, že se v rychlosti 90 km/h podíváte na 5 s do mobilu. Za takovou dobu ujedete 125 m. To je jako byste přejeli po slepu celé fotbalové hřiště a ještě kus navíc. Potom není těžké porozumět, proč je používání telefonu takový problém a proč má na svědomí desítky lidských životů ročně.
Mě se to netýká, používám handsfree…
Mnozí mohou argumentovat, že mají v autě hands-free, a tak při telefonování mohou stále držet volant pevně oběma rukama. Ve skutečnosti je ale i takováto konverzace problematická. Samotný akt konverzace je totiž sám o sobě vyrušení ze soustředění. Pokud složitost dopravní situace vyžaduje určitou porci soustředění a zároveň musíte část svých mozkových kapacit vyčlenit na konverzaci, tak mozek musí některou aktivitu upřednostňovat před jinou. Náš mozek se tak naplno nemůže věnovat ani jedné činnosti. V případě telefonování to až tak nevadí, ale v případě řízení auta to může mít, a bohužel často mívá, fatální následky.
Marcel Just z Carnegie Mellon University provedl výzkum, při kterém účastníci museli na počítači projíždět pomocí myši klikatou silnicí, zatímco jim byla jejich mozková aktivita skenována pomocí magnetické rezonance. V prvním pokusu měli účastníci výzkumu možnost soustředit se pouze na projíždění silnice. Ve druhém pokusu museli navíc při řízení podstupovat úkol porozumění textu. V porovnání obou pokusů vyšel ten druhý výrazně hůře, kdy účastníci častěji bourali do okrajů cesty.
Když se výzkumníci podívali na mozkovou činnost účastníků, bylo zřejmé, proč test dopadl tak, jak dopadl. Během prvního pokusu se projevila aktivita v části mozku, která je zodpovědná za prostorové vnímání. Během druhého pokusu se navíc projevila aktivita v té části mozku, která je zodpovědná za sluchové vjemy. Zvýšení aktivity v této oblasti korespondovalo s výrazným snížením aktivity v oblasti zodpovědné za prostorové vnímání.
Je tedy zřejmé, že i pouhá konverzace může být do jisté míry nebezpečná.
Se spolujezdcem se přece taky bavím, tak jaký je v tom rozdíl?
Jistě můžete namítnout, že potom by nebyl rozdíl mezi konverzací v telefonu a konverzací se spolujezdci. To však není tak úplně pravda. Spolujezdec má totiž stejné zrakové vjemy jako řidič, a tak ví, že když řidič řeší nějakou náročnější situaci, tak má hovor utlumit. Takový vjem ale osoba na druhé straně telefonu nemá. Naopak z lidské přirozenosti se děje to, že když řidič na chvíli zmlkne, kdy se například snaží vjet na frekventovanou silnici, tak osoba na druhé straně se snaží mluvit více, aby hovor nestál.
Za telefonování v autě do vězení
V Česku samozřejmě platí pro řidiče automobilů zákaz používání mobilního telefonu, ale stačí chvíli stát na kraji silnice a prsty obou rukou Vám nebudou stačit k napočítání řidičů, kteří telefonují nebo hůř, píší testové zprávy. Díky zákazu si alespoň uvědomují, že dělají něco špatně a hrozí jim za to postih.
Když se ale podíváme do zahraničí, tak můžeme narazit i na výrazně tvrdší pravidla pro používání telefonů v autech. Například ve Francii nesmíte používat mobilní telefon ani v případě, když stojíte na místě, které není přímo vyhrazené k parkování. Takže francouzští řidiči mohou zapomenout například na telefonování na blikačkách u krajnice. Při přistižení mohou navíc zaplatit pokutu v přepočtu až 3 500 korun a 3 stržené trestné body k tomu. Některé země jdou ještě dál. Když budete chyceni při používání telefonu za jízdy v Trinidadu a Tobagu, můžete strávit až 3 měsíce za mřížemi a navíc zaplatit až 10 000 korun pokutu.
Naopak třeba Švédsko používání telefonů nezakazuje, ale stát vydává velké množství finančních prostředků na preventivní kampaně, aby si lidé sami uvědomili nebezpečnost svého konání.
Technologie se stále vyvíjí a ve velmi blízké budoucnosti by se součástí běžného provozu měla postupně začít stávat plně autonomní auta. To bude pro mnoho řidičů, kteří potřebují za jízdy vyřizovat hovory nebo textové zprávy, vítanou změnou, protože se při tom nebudou muset bát o svůj život, ani nebudou ohrožovat životy druhých. Do té doby by však všichni řidiči měli být obezřetní a telefon v autě používat opravdu jen ve výjimečných situacích.